Czy Internet jest bezpieczny? – część 2

Co roku bywam na kilku konferencjach poświęconych, ogólnie rzecz ujmując, bezpieczeństwu w Internecie. Za każdym razem prezentuje się coraz to nowsze rozwiązania, które to mają ustrzec użytkowników od działań cyberprzestępców. Przedstawiciele producentów oprogramowania zapewniają nas, że tym razem, ich rozwiązanie jest absolutnie przełomowe i zagrożenie zostanie całkowicie wyeliminowane. Spora część osób biorących w tego typu prezentacjach daje się przekonać i entuzjastycznie udaje się do stoiska danej firmy, pytając o warunki zakupu danego systemu bezpieczeństwa.

Co ciekawe, kiedy rozmawiam prywatnie z ludźmi zatrudnionymi w firmach, produkujących oprogramowanie mające zabezpieczyć systemy komputerowe przed aktami cyberprzemocy, przyznają, że z ich doświadczenia wynika, że to nie luki w oprogramowaniu, a naiwność czy niefrasobliwość użytkownika jest najsłabszym punktem zabezpieczeń.

Człowieka nie da się „upgradować” czy załadować mu nowego oprogramowania antywirusowego. Jedyne co można zrobić to wyposażyć go w wiedzę i starać się wyrobić w nim odpowiednie nawyki bezpiecznego korzystania z Internetu. Celowo używam tu słowa „nawyki”, bo niezbędny jest tu pewien automatyzm. Można to porównać do nawyku zamykania drzwi do mieszkania na klucz za każdym razem, kiedy z niego wychodzimy. Mimo, że jest mało prawdopodobne, aby złodziej próbował włamać się, sprawdzając każde drzwi – czy są zamknięte.

Odruchowe zachowania powinno nam towarzyszyć, podczas aktywności w sieci. Nawyk zamykania drzwi na klucz wyrabiamy w dzieciach już we wczesnym dzieciństwie. Tak samo powinno być z nawykiem odpowiedniego zachowania w sieci.

Dlatego postanowiliśmy przygotować serię filmów edukacyjnych poświęconych temu zagadnieniu, adresowanych do uczniów starszych klas szkoły podstawowej. Dzieci na codzień korzystając z Internetu – zależy nam na ich edukacji. Filmy ukażą się na początku roku szkolnego.

zdjęcie: www.pixabay.com