Przemoc rówieśnicza w szkole

Temat przemocy rówieśniczej w szkole został poruszony w trójkowej audycji „Wszystko, co najważniejsze”. Jej prowadzący Dariusz Bugajski rozmawiał ze słuchaczami oraz z profesorem Jackiem Pyżalskim z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, o tym, jak zapobiegać agresji w szkole, co w takich sytuacjach powinni zrobić nauczyciele, jak powinni zachować się rodzice i świadkowie przemocy?

Konkluzją dyskusji było zwrócenie uwagi na dwie rzeczy – na to, że ofiarą przemocy często staje się osoba inna od otoczenia, wyróżniająca się – czy to np. wyglądem, zachowaniem, itp. Przemoc zaczyna się od wykluczenia – podkreślił prof. Jacek Pyżalski. Istotni są również świadkowie przemocy – powinni reagować na przejaw agresji. I niekoniecznie konfrontując się ze sprawcą, bo nie zawsze obserwator takiego zdarzenia ma tyle odwagi, ale np. po zajściu – podchodząc do ofiary, pomagając jej, pokazując jej wsparcie, nawet zwykłym słowem. Dorośli – nauczyciele i rodzice, mają oczywiście obowiązek przeciwdziałać i zapobiegać aktom przemocy, choć  te nie zawsze mogą być zauważalne na pierwszy rzut oka.

 

„Wszelka inność predysponuje do stania się ofiarą przemocy” – potwierdza również Justyna Gmurek-Lewandowska, psychoterapeuta, wypowiadając się w naszych filmach profilaktycznych „Przemoc niejedno ma imię”. Zwraca również uwagę na świadków zdarzenia – na ich współudział w aktach agresji. Często bowiem samo społeczne przyzwolenie na dane zachowanie sprawia, że sprawca zostaje zachęcony do dalszego działania, do dalszego znęcania się nad ofiarą. Gdyby nie obecność „publiczności”, być może w ogóle nie doszłoby do przemocy.

W naszych filmach zwracamy szczególną uwagę na nowe zjawisko, jakim jest hejt. Mówimy też o tym jak zachować się, jakie postawy można przyjąć wobec przemocy rówieśniczej.

 

Do zapoznania się z naszymi filmami profilaktycznymi „Przemoc niejedno ma imię” zapraszamy tutaj.

 

Audycja polskiego radia została wyemitowana 16 września br. – można jej w całości wysłuchać tutaj.